woensdag 13 juni 2012

Toepassingskaart 8: Taalbeleid op schoolniveau

Visie op taalonderwijs

De leerkracht als sleutelfiguur
De leerkracht heeft een begeleidende, inspirerende en stimulerende rol. De leerkracht past zijn taalonderwijs aan naar de leerlingen. Hij begeleidt de leerlingen bij de activiteiten die de kinderen ondernemen, hij inspireert door een positieve en enthousiaste houding voor de klas te hebben en stimuleert de kinderen door ze uitdagende rekenopgaven op niveau aan te bieden. De leerkracht zorgt voor taalonderwijs waaraan alle kinderen actief kunnen deelnemen.

Structuur en organisatie
Wij vinden het belangrijk om de kinderen een structuur aan te bieden op school. Dit creĆ«ert rust bij zowel de kinderen als de leerkracht. Deze structuur ziet u onder andere terug in het werken met een vast taalrooster. Vanaf groep drie wordt er elke dag 60 minuten taalonderwijs aangeboden. Elke woensdag is ingericht als praktijkdag, waarbij de kinderen de ruimte krijgen om het belang van  taal te ervaren. De andere dagen wordt er gewerkt vanuit de nieuwe methode ‘Taal actief’. De opbouw van deze methode is overzichtelijk voor zowel de leerkracht als de kinderen en de opbouw van weken en lessen is in elk hoofdstuk hetzelfde.

Kinderen krijgen veel ruimte om zich te ontwikkelen
Als school hechten wij belang aan de inzet van meervoudige intelligentie en praktijkgericht onderwijs. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen aanzienlijk beter presteren als ze onderwijs aangeboden krijgen waarbij zij op hun eigen wijze tot ontwikkeling kunnen komen.
Praktijkgericht onderwijs bieden wij een keer per week aan door middel van een praktijkdag waarbij de kinderen uit de schoolbanken komen om taal te beleven.
Hierbij kan gedacht worden, op het gebied van het gesproken woord; boekpresentaties, vergaderingen, toneelspelen.
Bij het geschreven woord kan gewerkt worden aan het schrijven van brieven en gedichten en werkstukken maken.
Iedere leerkracht op onze school biedt elke dag een werkvorm aan waarbij wordt ingespeeld op de meervoudige intelligenties van de kinderen. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen beter leren als zij de leerstof op verscheidene manieren aangeboden krijgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten