maandag 4 juni 2012

Toepassingskaart 7: Leerlingvolgsysteem


Individueel deel
Op mijn stageschool wordt er gebruik gemaak van het leerlingvolgsysteem ESIS. Dit staat beschreven in de schoolgids van mijn stageschool:

Leerlingvolgsysteem (LVS)
Alle basisscholen zijn door het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen verplicht een leerlingvolgsysteem te gebruiken. In dit systeem worden de vorderingen op cognitief gebied, het gedrag (hoe gedraagt een leerling zich tegenover andere kinderen: helpt hij, werkt hij samen, stelt hij zich sociaal op) en de werkhouding (kan hij zelfstandig opdrachten aan) van leerlingen vastgelegd. Ook aspecten als: kan het kind zich goed concentreren, luistert het goed, begrijpt het de opdrachten
en vindt het kind het fijn op school, alsmede medische bijzonderheden en afspraken tussen ouders en leerkrachten worden in dit systeem opgenomen waardoor een totaal beeld over de leerling ontstaat.
Het dossier blijft gedurende de hele schooltijd dat het kind op de Vijverhof zit op school. Vanzelfsprekend is dit dossier vertrouwelijk en worden de gegevens vernietigd, vijf jaar nadat het kind de school heeft verlaten.

1. Sluit het LVS aan op de visie van mijn stageschool?
Ja sluit prima aan. Dit omdat wij een moderne school zijn die kijken naar de individuele leerling.

2. Ziet het schoolteam het LVS als een nuttig instrument of als verplichting van buitenaf (overheid/inspectie)?
Het schoolteam vindt het een nuttig instrument.

3. Wat zijn de bevindingen van mijn mentor met het LVS?
Hij rekent ook direct alle scores om dus krijg ook direct een goed beeld van wat een leerling gescoord heeft. Eerst moeten wij alles zelf tekenen en met de hand invullen. Nu heb ik in één druk op de knop een beeld van een leerling door de jaren heen.

4. Wat vind ik zelf van het gekozen systeem?
Mijn mentor laat mij de laatkomers en zieken in het systeem Esis voegen. Ook heb ik al een aantal keer de Cito-scores van de kinderen uit mijn stagegroep bekeken. Ik vind het een erg practisch en overzichtelijk systeem.

Gezamelijk deel
Dit is te vinden op de website van De Leidse Schipper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten