maandag 18 juni 2012

Toepassingskaart 10: Uitvoeren handelingsplan rekenen

Signaleren
Aan de hand van een gesprek met mijn mentor Angelina van Hagen ,groep 4 CBS De Vijverhof, besluit ik een handelingsplan op te stellen en uit te voeren voor N. Zij is een leerling die over de hele lijn zwak scoort. Omdat het de bedoeling is om een handelingsplan voor rekenen op te stellen ben ik gaan kijken naar de resultaten van de methodetoetsen van N. Na het analyseren van deze resultaten valt het op dat de leerling over het algemeen op de meeste onderdelen vrij sterk scoort. Het enige onderdeel waar N. heel zwak op scoort is op de tafelsommen. Hier wil ik mee aan het werk gaan.

Na deze signalering ben ik N. gaan observeren. Wat opviel tijdens het rekenen is dat N. hard werkt als zij iets begrijpt, maar als zij aankomt bij een onderdeel dat zij niet begrijpt zij volledig stilvalt. Tijdens het rekenen, aangekomen bij de keersommen, steekt zij haar vinger op en vraagt mij: ‘Juf, mag ik bij de tafels mijn tafelblad gebruiken?’. Hierop antwoord ik: ‘Probeer het eerst eens zonder tafelblad.’ Ik blijf N. observeren en zie dat zij een rekenrekje pakt om de keersommen uit te rekenen. Bij het nakijken valt op dat zij er erg lang over gedaan heeft en veel fouten heeft gemaakt.

Diagnostiseren

Diagnostisch gesprek
Voor het diagnostisch gesprek wat ik met N. heb gevoerd heb ik twee rijtjes met vijf keersommen voor haar opgeschreven. Ik heb haar gevraagd om bij iedere som precies uit te leggen hoe ze tot het antwoordt van de keersom komt. Ik vertelde dat het niet belangrijk was of het antwoordt goed was, maar hoe ze tot het antwoordt kwam.

Het eerste rijtje:
9 x 10 = Deze som wist N. uit haar hoofd.
7 x 9 = N. ging deze som op haar vingers tellen, zij heeft een telfout gemaakt.
4 x 8 = N. ging deze som op haar vingers tellen, zij heeft een telfout gemaakt.
7 x 7 = N wist dit antwoordt uit haar hoofd, het was echter toch verkeerd.
8 x 6 = N. ging deze som op haar vingers tellen, zij deed eerst 5 x 8 = 40 en dan + 8

Het tweede rijtje:
3 x 5 = N. ging deze som op haar vingers tellen.
8 x 4 = ‘Hey! Deze som heb ik net ook al gedaan!’ Zij schrijft het verkeerde antwoordt over.
2 x 3 = Deze som wist N. uit haar hoofd.
7 x 2 = N. ging deze som op haar vingers tellen, zij heeft een telfout gemaakt.
0 x 1 = N. wist dit antwoordt uit haar hoofd, het was echter toch verkeerd.

Tafels.jpg weergeven in diavoorstelling

Definitieve diagnose
Het kind kan redelijk goed rekenen. Het tempo is alleen wat laag. Het kind heeft de tafels echter nog niet geautomatiseerd. Het kind weet sommige tafelsommen wel uit haar hoofd, andere sommen telt zij op haar vingers. Er wordt een handelingsplan opgesteld om het kind te helpen met het automatiseren en memoriseren van de tafelsommen.

Handelingsplan  nr. 1
Datum            : 10-04-2012                            
Naam             : N.
Geb. datum    : 2004
Leeftijd          : 8delijke persoon:en we eraane wel een afnamemoment moet kiezen en dat werkt niet in de procedure bij ind.
Groep             : 4
Datum onderzoek               : 10-04-2012
Soort onderzoek                  : Rekenen
Didactische leeftijd             : 8
Verantwoordelijke persoon : A. van Hagen
Actiepersoon                        : Tamara van Delft


Beginsituatie:

N. is redelijk sterk in rekenen. Zij heeft wel iets meer tijd nodig om nieuwe rekenopgaven te begrijpen. Hier krijgt zij extra instructie voor. Zij heeft voornamelijk moeite met het automatiseren van de tafels. Hier krijgt zij nog geen extra begeleiding bij.

Leerdoel:

De tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 10.

Werkwijze:






Middelen
Materialen:

- N. zit in de gele instructiegroep en krijgt hierbij instructie op het niveau van materialen en modellen.
- Naast deze instructie ga ik N. 1x per week een individuele instructie en oefening aanbieden op het gebied van de tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 10. Iedere week toets ik een tafel bij N.
·         - N. gaat regelmatig extra oefenen met de tafelsommen op de computer, maar ook op speelse wijze, zoals met het 24-game of Rekenpoker, waarin optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen geïntegreerd zijn.


- Rekenmethode, tafelschrift, tafelblad, tafeltoets, computer, materialen en modellen voor bij de instructie.

Organisatie:

Thuis oefent N. iedere week een tafel. Deze wordt iedere dinsdag bij haar getoetst.
N. krijgt één keer per week individuele op niveau van materiaal en model.

Tijdpad:

23 april 2012 tot 3 juli 2012

Evaluatie:


De instructie in de gele instructiegroep slaat aan en zorgt ervoor dat N. de toets voldoende kan maken. De extra instructie op het gebied van tafels zorgt ervoor dat N. de tafels gaat automatiseren.

Remediering
Voorbereidingsformulier les 1
Naam:             Tamara van Delft
Datum:            23-04-12
Les:                 Rekenen

Doelen van de onderwijsactiviteit:
De tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 3.

Beginsituatie:
N. heeft de tafels 0 t/m 3 de afgelopen weken al geoefend en daar een toets van gemaakt.

Opbouw onderwijsactiviteit:
Inleiding:
Ik oefen samen met N. en de rest van de klas de tafels van 0 t/m 3 door middel van binnenkring buitenkring.
10 minuten

Kern: De leerlingen gaan zelfstandig aan het werk met de sommen die zij opgekregen hebben. Samen met N. oefen ik de tafels 0 t/m 3 door middel van tabelsommen. Tabelsommen vormen effectief oefenmateriaal omdat binnen de tabel de getallenrelaties automatisch benadrukt worden
x
0
1
2
3
2




5




10




30 minuten

Slot: De leerlingen kijken zelf hun rekenen na. Met N. bespreek ik de tabelsommen.
5 minuten

Evaluatie:
Ik merkte dat N. de tafels erg goed in haar hoofd had zitten. Zij wist bijna alles direct uit haar hoofd. Soms ging ze toch nog wel tellen. Blijven oefenen is de sleutel tot de oplossing van dit probleem. Het handelingsplan hoeft niet bijgesteld te worden.

Voorbereidingsformulier les 2
Naam:             Tamara van Delft
Datum:            07-05-12
Les:                 Rekenen

Doelen van de onderwijsactiviteit:
De tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 4.

Beginsituatie:
N. heeft de tafels 0 t/m 4 de afgelopen weken al geoefend en daar een toets van gemaakt.

Opbouw onderwijsactiviteit:
Inleiding:
Ik oefen samen met N. en de rest van de klas de tafels van 0 t/m 4 door middel van beurtgooi.
10 minuten

Kern: Samen met N. oefen ik de tafels 0 t/m 4 door middel van kleefsommen. Ik ga met N. na welke tafelsom zij direct weet, bijvoorbeeld: 10 × 5 = 50. Welke tafelsommen 'kleven' aan deze keersom ? Deze weet je dan ook direct. Ik ga nu samen met N. koppels maken, bijvoorbeeld:
·         × 4 = 20
·         × 4 = 24
·         4 × 4 = 16
Ik bespreek waarom dit kleefsommen zijn en dat je deze sommen gemakkelijk kunt oplossen. Je gaat immers uit van een keersom die je al weet en de andere twee keersommen weet je dan ook meteen. Ik laat N. de kleefsommen op papier schrijven. Zij gaat hierbij steeds uit van een keersom die zij al weet. Zij knipt de sommen uit. Ik help N. met het overhoren van de losse kleefsommen.
30 minuten

Slot: De leerlingen kijken zelf hun rekenen na. Met N. bespreek ik de kleefsommen
5 minuten

Evaluatie:
Ik merkte dat N. de tafels goed beheerst. Het opschrijven van de kleefsommen ging goed. Bij het overhoren zie ik dat zij geen steun meer heeft aan de sommen eromheen. Dit is dan wel even lastiger. Het duurt dan iets langer voordat zij antwoordt geeft. Zij telt echter niet meer op haar handen. Het handelingsplan hoeft niet bijgesteld te worden.

Voorbereidingsformulier les 3
Naam:             Tamara van Delft
Datum:            14-05-12
Les:                 Rekenen

Doelen van de onderwijsactiviteit:
De tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 5.

Beginsituatie:
N. heeft de tafels 0 t/m 5 de afgelopen weken al geoefend en daar een toets van gemaakt.

Opbouw onderwijsactiviteit:
Inleiding:
Ik oefen samen met N. en de rest van de klas de tafels van 0 t/m 5 door middel van tafel memorie.
10 minuten

Kern: De leerlingen gaan zelfstandig aan het werk met de sommen die zij opgekregen hebben. Samen met N. oefen ik de tafels 0 t/m 5 door middel van het omdraaien van de tafels. De som 3 x 5 is hetzelfde als 5 x 3. Dit doe ik door middel van materialen en modellen.
30 minuten

Slot: De leerlingen kijken zelf hun rekenen na. Met N. bespreek ik het omdraaien van de tafels.
5 minuten

Evaluatie:
Ik merkte dat N. deze strategie echt begon te begrijpen en hem ook ging begrijpen voor het oplossen van sommen die haar erg moeilijk lijken. Zij kwam er achter dat als ze deze som omdraaide hij vaak een stuk makkelijker werd. Het handelingsplan hoeft niet bijgesteld te worden.

Voorbereidingsformulier les 4
Naam:             Tamara van Delft
Datum:            21-05-12
Les:                 Rekenen

Doelen van de onderwijsactiviteit:
De tafels van vermenigvuldiging van 0 t/m 6.

Beginsituatie:
N. heeft de tafels 0 t/m 6 de afgelopen weken al geoefend en daar een toets van gemaakt.

Opbouw onderwijsactiviteit:
Inleiding:
Ik oefen samen met N. en de rest van de klas de tafels van 0 t/m 6 door middel van tafel bingo.
10 minuten

Kern: De leerlingen gaan zelfstandig aan het werk met de sommen die zij opgekregen hebben. Samen met N. oefen ik de tafels 0 t/m 6 door middel van tabelsommen.
30 minuten

Slot: De leerlingen kijken zelf hun rekenen na. Met N. bespreek ik de tabelsommen.
5 minuten

Evaluatie:
Ik merkte dat N. de tabellen vrij vlot kon invullen. Zij maakt gebruik van de strategieën die ik haar geleerd heb. Het handelingsplan hoeft niet bijgesteld te worden.

Reflectie
Voor deze reflectie voer ik met N. een tafeltoets uit. Deze toets gaat over de tafels 0 t/m 6. Zij maakt deze toets erg goed. Zij heeft wel een aantal fouten maar zij is aanzienlijk vooruit gegaan. De gestelde doelen van de 4 lesjes zijn bereikt. Voor het doel van het handelingsplan moet er nog een aantal weken doorgewerkt worden. Dit ga ik voortzetten. Het kind functioneert op het rode niveau (gemiddeld niveau).

Het advies dat ik mijn mentor zou willen geven is om door te geven aan de leerkracht van groep 5 om goed te blijven oefenen en herhalen met de tafels. Deze moeten geautomatiseerd zijn bij de leerlingen. Omdat ik tot het eind van het jaar N. blijf helpen met het oefenen van de tafels hoeft mijn eigen mentor zich hier niet verder druk om te maken.

De waardevolle leerervaringen die ik heb opgedaan door deze activiteiten is voornamelijk het besef dat ik het verschil kan maken bij een kind. Er is duidelijk te merken dat door middel van een plan en de uitvoering hiervan ik een kind echt kan helpen vooruit te gaan. Dit verrijkt mijn eigen vakmanschap. Ook heb ik mij verdiept in de strategieën om de tafels aan te leren. Dit zal ik in mijn eigen carrière ook zeker gaan gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten